Informacje
Rok akademicki 2016/2017
Informacje ogólne:
- Należy zwracać uwagę na sposób cytowania prac/źródeł. Można to zrobić w każdy praktykowany sposób cytowania przez czasopisma naukowe, nie można natomiast po prostu tylko umieścić listy źródeł na ostatnim slajdzie. Taki slajd oczywiście powinien być, ale odniesienia do konkretnego źródła powinny znajdować się na każdym slajdzie. np. kolejnymi numerami (1).
- Przykładowy sposób cytowania na końcu w bibliografii: Nazwisko, Inicjał imienia., Rok. Tytuł artykułu. Tytuł Czasopisma, numer tomu/artykułu/strony. LINK do artykułu.
- Nie można poruszać w prezentacji banalnych, ogólnie znanych faktów.
- Należy oprócz literatury podanej do przedmiotu (która stanowi tylko tło merytoryczne dla dobrego przygotowania publikacji) wyszukiwać samodzielnie poszczególnych publikacji w czasopismach naukowaych. Link do ważniejszych czasopism publikowanych na stronach MNiSW link lub https://scihub.org/. W literaturze obowiązkowej znajduje się w zasadzie ogólna problematyka teoretyczna prouszanych problemów. Obowiązkowo należy samodzielnie wyszukiwać publikacji poprzez słowa kluczowe (w języku angielskim) w wyszukiwarkach danych czasopism. Następnie należy zapoznać się z abstraktem i w przypadku znalezienia interesującej publikacji zapoznania się z nią. W każdej z takich publikacji będzie poruszone dokładnie tło teoretyczne.
- Proszę obowiązkowo umieszczać przykłady z poruszanej tematyki z publikacji naukowych zawartych w czasopismach wraz z linkiem do takiej publikacji. Konieczne jest umieszczanie wykresów, wskazywanie na zależności, podejmowanie analizy danych liczbowych. Proszę podejść analitycznie nie opisowo! Minimalna liczba publikacji (naukowych z czasopism) wynosi 2. Pozostałe publikacje wzbogacają merytorycznie prace i stanowią o jej jakości.
- Na slajdzie powinno znaleźć się maksymalnie 5-6 wersów tekstu i tematyczna grafika. Pozostałą treść tekstu należy dopowiedzieć.
- Do każdej prezentacji należy na ostatnim slajdzie umieścić 3 pytania do prezentowanego materiału.
- Dobrym zwyczajem jest umieszczanie na slajdach istotne terminy biologiczne w języku angielskim.
- Tematy nie poruszone przez prezentujących w danym dniu będą przesuwane na kolejne dni.
- Prezentację należy przesłać co najmniej na jeden dzień przed zajęciami tj. jeśli zajęcia odbywają się w piątek, prezentację należy wysłać do środy.
Pomocniczy zakres tematyczny do wykonania prezentacji na ćwiczenia:
- Liczebność i dynamika liczebności zgrupowań wielogaunkowych.
- Metodyka badań ilościowych
- Zalety badań ilościowych nad jakościowymi.
- Przykłady publikacji, badań dotyczących liczebności zgrupowań w tym wielogatunkowych.
- Europejskie i światowe projekty badań bioróżnorodności, specyfika prac, wyniki badań.
- Atlasy rozmieszczeń gatunków – po co? Jakie?
- Przyczyny badań liczebności, dlaczego nauka zajmuje się zgrupowaniami?, czy wyniki badań mogą pomóc w gospodarce, rolnictwie czy leśnictwie?
- Dynamika liczebności i dynamika bogactwa gatunkowego w sezonie. Fluktuacje gatunków.
- Dynamika liczebności i dynamika bogactwa gatunkowego w sezonie.
- Fluktuacje gatunków. Czy wszystkie gatunki możemy obserwować w imago przez cały rok? Czy są różnice w liczebności między latami, jeśli tak to od czego to zależy?
- Przykłady publikacji, badań dotyczących liczebności zgrupowań w tym wielogatunkowych.
- Europejskie i światowe projekty badań bioróżnorodności, specyfika prac, wyniki badań.
- Atlasy rozmieszczeń gatunków – po co? Jakie?
- Przyczyny badań liczebności, dlaczego nauka zajmuje się zgrupowaniami?, czy wyniki badań mogą pomóc w gospodarce, rolnictwie czy leśnictwie?
- Dynamika aktywności nocnej i dobowej gatunków.
- Estymacja całkowitej liczby gatunków za pomocą kilku estymatorów. Jak obliczyć globalną liczbę gatunków. Dokończenie (Estymacja całkowitej liczby gatunków oraz sporządzanie krzywej akumulacyjnej).
- Jak obliczyć globalną liczbę gatunków. Przykłady, publikacje.
- Jakie są różnice (gatunkowe, liczebności, aktywności itp.) w pionowej strukturze lasu?
- Wykonanie krzywej akumulacji gatunków. Optymalny czas badań.
- W jaki sposób zoptymalizować czas badań? Przykłady, publikacje.
- Mechanizm Sugihary. Rozkład log-normalny.
- Co to są testy statystyczne parametryczne i nieparametryczne? Jak je wykorzystujemy?
- Jaka jest interpretacja wyjaśnienia rozkładu zgrupowań według mechanizmu Sugihary?
- Rozkłady gatunków, przykłady, publikacje.
- Obliczenia metodą algebraiczną i na podstawie pobranych prób liczby gatunków w zależności od wielkości terenu za pomocą krzywej SAR. Wykonanie obliczeń pozostałej liczby gatunków dla obszaru dotkniętego dewastacją środowiska w 80%, 50% i 20 %.
- Oceny oddziaływania na środowisko - co to jest?
- Przykłady degradacji środowiska, publikacje.
- Aspekt prawny, polityka, gospodarka a społeczeństwo - rozwój zrównoważony.
- Szacowanie liczby gatunków na podstawie prób za pomocą programu SPADE. Przewidywanie czasu odłowienia wszystkich gatunków. Program SPADE.
- Krajowa Strategia ochrony i umiarkowanego użytkowania różnorodności biologicznej 2003. Cele ochrony w 3 przedziałach, ocena realizacji celów; konwencje, strategie, - LINK
- Ocena odłowienia wszystkich gatunków z danego terenu za pomocą dwóch modeli: multinomialnego (ocena czasu zbierania danych) i Poissona (ocena wielkości próby).
- Cele ochrony przyrody, zadania, metody, skutki i ocena efektywności.
- Wykonanie szacunków gatunków wspólnych dwóch zgrupowań w oparciu o klasyczne indeksy podobieństwa gatunkowego (Sorensen i Jaccard). Miary różnorodności (Simpson, Shannon-Weiner...) i podobieństwa - similarity indices.
- W jaki sposób możemy prównywać zgrupowania, zespoły - przykłady na kilku grupach organizmów, publikacje.
- Wykonanie szacunków gatunków wspólnych dwóch zgrupowań w oparciu na algorytmach statystycznych uwzględniających liczebność osobników (Chao’s abandance-based Sorensen i Chao’s abandance-based Jaccard) w programie EstimateS. Miary różnorodności i podobieństwa.
- Przykłady rozwoju systemów informatycznych na możliwości osiągnięć naukowych, przykłady, problemy, historia, teraźniejszość i wizje.
- Przykłady programów, aplikacji - również w edukacji.
- Wykorzystanie programu PAST do oceny podobieństwa zgrupowań.
- Współczesne kierunki badań bioróżnorodności, tematyka, publikacje.
- Wykonanie testów T i Kogołomorowa-Smirnowa oraz indeksów różnorodności (Dominacji, Shannona, Simsona, Margelafa).
- Oceny użycia testów parametrycznych i nieparametrycznych, przykłady, publikacje.
- Indeksy różnorodności i ich ocena.
- Zależność liczby gatunków od wielkości areału – SAR (Species Area Relationship) oraz liczby osobników od areału (Individuals Area Relationship). Wykorzystanie zależności SAR do oceny bioróżnorodności w skali lokalnej jak i regionalnej. Species Area Relationship - SAR. Zależność liczby gatunków od wielkości areału. IAR, EAR.
- Badania SAR i jego odmiany, przykłady, publikacje.
- Bioróżnorodność a GMO? wpływ, zagrożenia i ich istotność.
- Geografia hotspots i coldspots.
- Przykłady podziałów, argumentacja, przykłady, publikacje.
No comments:
Post a Comment