Pytania do egzaminu
- Jakie są źródła zmienności organizmów żywych?
- Jak przebiegały zmiany liczby gatunków w historii biosfery?
- Jakie są składowe różnorodności biologicznej?
- Jakie są źródła i przyczyny największych wymierań w Paleozoiku, Mezozoiku i Kenozoiku, wymieranie współczesne?
- Jaki jest związek między ewolucjonizmem a bioróżnorodnością?
- Charakterystyka bioróżnorodności ekosystemów Ziemi?
- Co warunkuje przestrzenną zmienność różnorodności gatunkowej w biosferze?
- Jakie są geograficzne wzorce różnorodności gatunkowej?
- Jakie są miary opisu różnorodności?
- Wyjaśnij biologiczny mechanizm rozkładu log-normalengo zgrupowań organizmów?
- Jakie są przyczyny geograficznego zróżnicowania liczby gatunków?
- Jak szacować całkowitą liczbę gatunków?
- Jakie znasz wskaźniki różnorodności gatunkowej zgrupowań oraz podobieństwa zgrupowań?
- Wyjaśnij zależność liczby gatunków i osobników od wielkości areału – SAR/IAR.
- W jaki sposób można wykorzystać zależność SAR do oceny bioróżnorodności?
- W jaki sposób można zbudować model SAR służący do szacowania rzeczywistej liczby gatunków?
- Opisz różnorodność gatunkową w skali lokalnej.
- Jakie znasz rozkłady i wzorce ekologiczne bioróżnorodności?
- Jakie są składowe różnorodności gatunkowej.
- Czy skład gatunkowy jest powtarzalny i dlaczego?
- Jakie jest znaczenie globalnej i lokalnej różnorodności gatunkowej?
- Jakie są zagrożenia globalnej i lokalnej różnorodności gatunkowej
- Czy różnorodność wpływa na stabilność ekosystemu. Dlaczego?
- W jaki sposób różnorodność wpływa na „dobro” ekosystemu?
- Jakie są wzorce zmian struktury biocenozy w czasie?
- Jakie są geograficzne gradienty różnorodności?
- Jakie są mechanizmy równoważenia liczby gatunków w zespole i od czego one zależą – w modelu biogeografii wysp?
- Jakie znasz hipotezy kształtujące bioróżnorodność (np. heterogeniczności, konkurencji)?
- Co jest podstawą wyboru obszarów chronionych?
- Co to jest ochrona gatunkowa in situ?
- Dlaczego ochrona procesu ewolucji jest istotna w zachowaniu bioróżnorodności?
- Jaki jest wpływ korytarzy i sieci przyrodniczych na ochronę przyrody?
- O czym mówi dynastyczny charakter ewolucji?
- Ile wynosi średni czas trwania gatunku?
- Czym zajmuje się taksonomia, systematyka, kladystyka i filogeneza?
- Dlaczego stopień poznania bioróżnorodności w przeszłości jest tak trudny?
- Opisz model biogeograficzny McArthura i Wilsona.
- Dlaczego różnorodność małych “wysp” zmniejsza się po ich utworzeniu?
- Podaj powody dla których wielkość wyspy ma kluczowe znaczenie dla przetrwania pierwotnej bioróżnorodności.
- Dlaczego fluktuacje liczebności populacji zwiększają szanse wyginięcia gatunku?
- Określ wpływ specjalizacji, masy ciała, liczby refugiów, wielkości populacji, chowu wsobnego oraz dryfu genetycznego na trwałość gatunku.
- Czym charakteryzuje się efekt założyciela?
- Jakie są zasady koncepcji metapopulacji?
- Jakie czynniki wpływają na bioróżnorodność?
- Jakie jest znaczenie bioróżnorodności?
- O czym mówi teoria samolubnego genu Richarda Dawkinsa?
- Wymień lokalizacje pierwiastka węgiel dla krótkiego i długiego okresu podając ich źródła.
- Czy energia krąży w biosferze? Umotywuj odpowiedź.
- Co stanie się z kawałkiem drewna w bardzo długim okresie czasu (300-500 lat) znajdującym się w runie leśnym? Jakie są główne ostateczne produkty i jak nazywamy ten proces oraz organizmy biorące udział w ich tworzeniu?
- Jakie są przyczyny zwiększonego zużycia wody w ostatnich 2-3 dekadach?
- Określ cechy zespołów według szkoły “superorganizmalnej” oraz “indywidualistycznej”
- Podaj cechy gatunków rzadkich.
- Które z czynników determinują stabilność i zmienność ekosystemu?
- Jakie znasz globalne zagrożenia wpływające na utratę bioróżnorodności?
- Które z typów środowisk są najbardziej eksploatowane przez człowieka? Określ przyszły poziom ich użytkowania.
- Jakie było, jest i będzie tempo wymierania gatunków oraz określ ich przyczyny.
- Jakie znasz pięć największych wymierań, określ prawdopodobne przyczyny oraz skutki.
- Jakie czerpiemy korzyści z użytkowania ekosystemów?
- Jakie są warunki określania stopnia zagrożenia gatunków?
- Jak fragmentacja, zmniejszenie powierzchni rdzeni, efekt Allee’go, efekt krawędzi, introgresja, egzogamia i zależność Wright’a wpływają na zmniejszenie różnorodności?
- Jakie parametry wpływają na aspekty ochrony przyrody?
- Czy bogactwo gatunków mniejszych terenów jest zawsze mniejsze? Wyjaśnij ewentualny paradoks?
- Z czego wynika bioróżnorodność? Co jest podstawą kształtowania bioróżnorodności i jakie znasz zasady/mechanizmy?
- Jakie są główne zasady teorii ewolucji Darwina i w jaki sposób wpływa ona kształtowanie różnorodności?
- W jaki sposób powstała płeć i jakie były tego skutki dla mechanizmu kształtowania bioróżnorodności?
- Określ historię zmian temperatury oraz ilości dwutlenku węgla w ostatnich 500 mln. lat.
- Co to znaczy określenie “żywy trup” użyte w metapopulacji?
- Jakie są podobieństwa i różnice między teorią biogeografii wysp a teorią metapopulacji?
- Jakie czynniki są istotne w stochastycznym wymieraniu gatunków?
- Jakie są cechy rozkładów liczebności populacji wielogatunkowych?
- Dlaczego badania liczebności populacji należy powtarzać i w jaki sposób możemy je wykorzystać w ochronie przyrody?
- Podaj jeden z mechanizmów rozkładu log-normalnego oraz jego warunki?
- Od czego zależy prawidłowe określenie liczby gatunków na danych terenie? Jakie są metody ich określania?
- Jakie są globalne gradienty wpływające na różnorodność? Podaj przykłady.
- Do czego można wykorzystać relację liczby gatunków do wielkości areału?
- Jakie cechy spełnia tzw. Hotspot w bioróżnorodności?
- Jakich miar różnorodności używa się do jej określenia oraz jaka jest ich charakterystyka?
- Oceń użyteczność estymatorów w określaniu całkowitej liczby gatunków. Podaj zalety i wymagania.
- W jaki sposób porównać dwie populacje tej samej grupy organizmów?
- Skąd wynikają trudności w oszacowaniu globalnej liczby gatunków?
- W jakim zakresie konstytucja i ustawy odnoszą się bioróżnorodności?
- Jakie dokumenty unijne precyzują zakres ochrony różnorodności biologicznej i w jakim zakresie?
- Jakie czynniki wpływają na wzrost globalnej temperatury?
- Jakie czynniki determinują obecne wielkie wymieranie?
egzamin zerowy
do ..data.. należy przesłać pracę wraz ze wszystkimi zadaniami. Praca musi uzyskać zaliczenie aby przystąpić do egzaminu zerowego. O dopuszczeniu do egzaminu zerowego student dowiaduje się w ciągu dwóch dni od wysłania pracy.
wysyłamy plik:
1. PDF - wraz ze wszystkimi wynikami, opisami i odpowiedziami na pytania.
2. Plik źródłowy (excel lub arkusz kalkulacyjny online) na których prowadzili Państwo obliczenia.
Egzamin zerowy - ....data ..... w sali komputerowej ..... .
2 grupy, każda po 45 min
liczba pytań 20-30, jednokrotnego / wielokrotnego wyboru,
wysyłamy plik:
1. PDF - wraz ze wszystkimi wynikami, opisami i odpowiedziami na pytania.
2. Plik źródłowy (excel lub arkusz kalkulacyjny online) na których prowadzili Państwo obliczenia.
Egzamin zerowy - ....data ..... w sali komputerowej ..... .
2 grupy, każda po 45 min
liczba pytań 20-30, jednokrotnego / wielokrotnego wyboru,
+ możliwe pytania otwarte.
Pytanie będzie sugerowało czy jest jedna czy większa liczba poprawnych odpowiedzi.
Pytanie będzie sugerowało czy jest jedna czy większa liczba poprawnych odpowiedzi.
LINK do egzaminu zerowego:
No comments:
Post a Comment