Friday, 12 January 2018

Egzamin

Pytania do egzaminu


  • Jakie są źródła zmienności organizmów żywych?
  • Jak przebiegały zmiany liczby gatunków w historii biosfery?
  • Jakie są składowe różnorodności biologicznej?
  • Jakie są źródła i przyczyny największych wymierań w Paleozoiku, Mezozoiku i Kenozoiku, wymieranie współczesne?
  • Jaki jest związek między ewolucjonizmem a bioróżnorodnością?
  • Charakterystyka bioróżnorodności ekosystemów Ziemi?
  • Co warunkuje przestrzenną zmienność różnorodności gatunkowej w biosferze?
  • Jakie są geograficzne wzorce różnorodności gatunkowej?
  • Jakie są miary opisu różnorodności?
  • Wyjaśnij biologiczny mechanizm rozkładu log-normalengo zgrupowań organizmów?
  • Jakie są przyczyny geograficznego zróżnicowania liczby gatunków?
  • Jak szacować całkowitą liczbę gatunków?
  • Jakie znasz wskaźniki różnorodności gatunkowej zgrupowań oraz podobieństwa zgrupowań?
  • Wyjaśnij zależność liczby gatunków i osobników od wielkości areału – SAR/IAR.
  • W jaki sposób można wykorzystać zależność SAR do oceny bioróżnorodności?
  • W jaki sposób można zbudować model SAR służący do szacowania rzeczywistej liczby gatunków?
  • Opisz różnorodność gatunkową w skali lokalnej.
  • Jakie znasz rozkłady i wzorce ekologiczne bioróżnorodności?
  • Jakie są składowe różnorodności gatunkowej.
  • Czy skład gatunkowy jest powtarzalny i dlaczego?
  • Jakie jest znaczenie globalnej i lokalnej różnorodności gatunkowej?
  • Jakie są zagrożenia globalnej i lokalnej różnorodności gatunkowej
  • Czy różnorodność wpływa na stabilność ekosystemu. Dlaczego?
  • W jaki sposób różnorodność wpływa na „dobro” ekosystemu?
  • Jakie są wzorce zmian struktury biocenozy w czasie?
  • Jakie są geograficzne gradienty różnorodności?
  • Jakie są mechanizmy równoważenia liczby gatunków w zespole i od czego one zależą – w modelu biogeografii wysp?
  • Jakie znasz hipotezy kształtujące bioróżnorodność (np. heterogeniczności, konkurencji)?
  • Co jest podstawą wyboru obszarów chronionych?
  • Co to jest ochrona gatunkowa in situ?
  • Dlaczego ochrona procesu ewolucji jest istotna w zachowaniu bioróżnorodności?
  • Jaki jest wpływ korytarzy i sieci przyrodniczych na ochronę przyrody?
  • O czym mówi dynastyczny charakter ewolucji?
  • Ile wynosi średni czas trwania gatunku?
  • Czym zajmuje się taksonomia, systematyka, kladystyka i filogeneza?
  • Dlaczego stopień poznania bioróżnorodności w przeszłości jest tak trudny?
  • Opisz model biogeograficzny McArthura i Wilsona.
  • Dlaczego różnorodność małych “wysp” zmniejsza się po ich utworzeniu?
  • Podaj powody dla których wielkość wyspy ma kluczowe znaczenie dla przetrwania pierwotnej bioróżnorodności.
  • Dlaczego fluktuacje liczebności populacji zwiększają szanse wyginięcia gatunku?
  • Określ wpływ specjalizacji, masy ciała, liczby refugiów, wielkości populacji, chowu wsobnego oraz dryfu genetycznego na trwałość gatunku.
  • Czym charakteryzuje się efekt założyciela?
  • Jakie są zasady koncepcji metapopulacji?
  • Jakie czynniki wpływają na bioróżnorodność?
  • Jakie jest znaczenie bioróżnorodności?
  • O czym mówi teoria samolubnego genu Richarda Dawkinsa?
  • Wymień lokalizacje pierwiastka węgiel dla krótkiego i długiego okresu podając ich źródła.
  • Czy energia krąży w biosferze? Umotywuj odpowiedź.
  • Co stanie się z kawałkiem drewna w bardzo długim okresie czasu (300-500 lat) znajdującym się w runie leśnym? Jakie są główne ostateczne produkty i jak nazywamy ten proces oraz organizmy biorące udział w ich tworzeniu?
  • Jakie są przyczyny zwiększonego zużycia wody w ostatnich 2-3 dekadach?
  • Określ cechy zespołów według szkoły “superorganizmalnej” oraz “indywidualistycznej”
  • Podaj cechy gatunków rzadkich.
  • Które z czynników determinują stabilność i zmienność ekosystemu?
  • Jakie znasz globalne zagrożenia wpływające na utratę bioróżnorodności?
  • Które z typów środowisk są najbardziej eksploatowane przez człowieka? Określ przyszły poziom ich użytkowania.
  • Jakie było, jest i będzie tempo wymierania gatunków oraz określ ich przyczyny.
  • Jakie znasz pięć największych wymierań, określ prawdopodobne przyczyny oraz skutki.
  • Jakie czerpiemy korzyści z użytkowania ekosystemów?
  • Jakie są warunki określania stopnia zagrożenia gatunków?
  • Jak fragmentacja, zmniejszenie powierzchni rdzeni, efekt Allee’go, efekt krawędzi, introgresja, egzogamia i zależność Wright’a wpływają na zmniejszenie różnorodności?
  • Jakie parametry wpływają na aspekty ochrony przyrody?
  • Czy bogactwo gatunków mniejszych terenów jest zawsze mniejsze? Wyjaśnij ewentualny paradoks?
  • Z czego wynika bioróżnorodność? Co jest podstawą kształtowania bioróżnorodności i jakie znasz zasady/mechanizmy?
  • Jakie są główne zasady teorii ewolucji Darwina i w jaki sposób wpływa ona kształtowanie różnorodności?
  • W jaki sposób powstała płeć i jakie były tego skutki dla mechanizmu kształtowania bioróżnorodności?
  • Określ historię zmian temperatury oraz ilości dwutlenku węgla w ostatnich 500 mln. lat.
  • Co to znaczy określenie “żywy trup” użyte w metapopulacji?
  • Jakie są podobieństwa i różnice między teorią biogeografii wysp a teorią metapopulacji?
  • Jakie czynniki są istotne w stochastycznym wymieraniu gatunków?
  • Jakie są cechy rozkładów liczebności populacji wielogatunkowych?
  • Dlaczego badania liczebności populacji należy powtarzać i w jaki sposób możemy je wykorzystać w ochronie przyrody?
  • Podaj jeden z mechanizmów rozkładu log-normalnego oraz jego warunki?
  • Od czego zależy prawidłowe określenie liczby gatunków na danych terenie? Jakie są metody ich określania?
  • Jakie są globalne gradienty wpływające na różnorodność? Podaj przykłady.
  • Do czego można wykorzystać relację liczby gatunków do wielkości areału?
  • Jakie cechy spełnia tzw. Hotspot w bioróżnorodności?
  • Jakich miar różnorodności używa się do jej określenia oraz jaka jest ich charakterystyka?
  • Oceń użyteczność estymatorów w określaniu całkowitej liczby gatunków. Podaj zalety i wymagania.
  • W jaki sposób porównać dwie populacje tej samej grupy organizmów?
  • Skąd wynikają trudności w oszacowaniu globalnej liczby gatunków?
  • W jakim zakresie konstytucja i ustawy odnoszą się bioróżnorodności?
  • Jakie dokumenty unijne precyzują zakres ochrony różnorodności biologicznej i w jakim zakresie?
  • Jakie czynniki wpływają na wzrost globalnej temperatury?
  • Jakie czynniki determinują obecne wielkie wymieranie?

egzamin zerowy

do ..data.. należy przesłać pracę wraz ze wszystkimi zadaniami. Praca musi uzyskać zaliczenie aby przystąpić do egzaminu zerowego. O dopuszczeniu do egzaminu zerowego student dowiaduje się w ciągu dwóch dni od wysłania pracy.

wysyłamy plik:
1. PDF - wraz ze wszystkimi wynikami, opisami i odpowiedziami na pytania.
2. Plik źródłowy (excel lub arkusz kalkulacyjny online) na których prowadzili Państwo obliczenia.

Egzamin zerowy - ....data ..... w sali komputerowej ..... .
2 grupy, każda po 45 min

liczba pytań 20-30, jednokrotnego / wielokrotnego wyboru, 
+ możliwe pytania otwarte.
Pytanie będzie sugerowało czy jest jedna czy większa liczba poprawnych odpowiedzi.

LINK do egzaminu zerowego:

No comments:

Post a Comment